TEKAN PLAY UNTUK MENDENGAR RADIO SINAR.FM

sinar fm


Sinar FM
speakermusicspeaker
Please wait for 10-20 seconds Radio is Loading…

Monday, May 16, 2011

Main Sembunyi-Sembunyi

Main Sembunyi-Sembunyi atau juga dipanggil sebagai aci sorok ialah sejenis permainan budak-budak yang turut dimainkan di Jitra ketika aku kecik-kecik dulu. Permainan ini dimainkan dengan sebilangan pemain yang akan bersembunyi dalam had kawasan tertentu dan dicari oleh seorang atau lebih pencari.

Ia dimainkan oleh budak-budak dan ia sangat mudah, tanpa had bilangan pemain dan tidak memerlukan peralatan. Lebih ramai yang bermain mendatangkan lebih keseronokan dan bertambah meriah lagi. Biasanya sapa yang dapat sembunyi paling lama dikira pemenang.


Sebelum permainan dimainkan, kesemua pemain akan mencari seorang yang dinamakan pencari. Undian secara lai lai li tam plong digunakan untuk semua pemain memilih geng masing-masing.

Setelah kedua-dua pauk atau geng ditentukan, geng yang jadi dulu akan berdiri sambil menutup matanya di rumah induk yang berbentuk bulat. Kiraan akan dibuat 1 hingga 100 atau 50. Dibilang dengan kuat. Setelah selesai kiraan dibuat, pencari akan mula mencari geng lawan bersembunyi disekeliling kawasan yang telah ditetapkan. Jika terdapat ahli geng lawan yang bersembunyi di luar kawasan yang telah ditetapkan ia dikira habis dan akan mengambil peranan sebagi pencari pulak.


Sekiranya pencari telah dapat tangkap salah seorang dari geng lawan, hendaklah disebut tangkap dan bilang kuat hingga kiraan 10. Dalam masa yang sama ahli lain dari geng tersebut akan berlari ke rumah induk untuk mencuit geng nya yang telah kena tangkap untuk membebaskan gengnya. Pencarian ini akan dilakukan berterusan sampai ke semua pemain yang bersembunyi tadi dujumpai.

Setelah selesai kesemua pemain yang menyorok ditemui dan tiada seorang pun yang dapat membantu membatalkan cuitan pencari ke rumah induk, maka pemain yang mula-mula ditemui itu akan jadi pencari pula.

_________________________

________________________

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP