TEKAN PLAY UNTUK MENDENGAR RADIO SINAR.FM

sinar fm


Sinar FM
speakermusicspeaker
Please wait for 10-20 seconds Radio is Loading…

Wednesday, May 25, 2011

Laga Biji Getah

Bagi kanak-kanak bermain tidak kira apa jenis dan caranya tetap mengisi masa dan menggembirakan mereka. Ada permainan yang tidak memerlukan tempat dan waktu yang khusus. Ada satu objek di ladang getah yang mencetuskan idea untuk dijadikan permainan iaitu biji getah. Tidak sukar untuk mendapatkannya, lebih-lebih lagi jika bertepatan musim biji getah luruh.

Dalam permainan laga biji getah ini, kekuatan dan ketahanan tempurung dan ketahanan inilah yang hendak diuji. Permainan laga biji getah ini hanya sesuai untuk kanak-kanak lelaki sahaja. Ini kerana untuk memecahkan biji getah itu memerlukan tenaga yang banyak dan tapak tangan yang kuat. Dari segi teknik, permainan ini agak pasif tetapi mendedahkan kepada kecederaan tapak tangan sekiranya kurang berhati-hati. Permainan ini hanya memerlukan kekuatan tapak tangan semata-mata. Berdua pun sudah memadai untuk menyempurnakan permainan ini. Namun penglibatan lebih ramai pemain pastinya lebih menyeronokkan.

Para pemain masing-masing menyediakan buah getah yang terbaik di antara semua buah getahnya dipanggil "jaguh". Bisanya biji getah yang kuat adalah padat isinya, bersaiz kecil dan bersudut sedikit. Bucu ini nanti akan menjadi "penukul" untuk membinasakan biji-biji getah pencabar. Bagi menentukan siapa yang dahulu bermain, "jaguh" masing-masing akan dicabar dalam ujian ke atas 10 biji getah yang diberi secara rawak oleh pengadil. Pemilik "jaguh" yang berjaya menewaskan banyak biji getah adalah layak menduduki tempat terawal bermain.

Pemain yang berhajat untuk berlawan hendaklah menyediakan seberapa banyak biji getah yang mungkin. Mata diperolehi apabila "jaguh" masing-masing berjaya memecahkan satu biji getah yang diberi oleh pengadil. Pengadil akan memberi mata cara menghadiahi 1 biji getah. Biji getah yang ini bukan untuk diuji tetapi hendaklah di simpan sebagai bukti pungutan mata. Jika "jaguh" tewas kepada getah pencabar, peluang bermain terpaksa di serahkan kepada pemain lain.

Bagi mengelakkan penipuan, pengadil akan mengenal pasti yang mana biji getah pencabar. Biasanya pengadil menanda biji getah pencabar dengan cara mengikisnya sedikit. Ada juga pemain yang nakal dan cuba menipu untuk menang. Penipuan dibuat dengan cara melagakan biji getah pencabar dengan anak batu yang disembunyikan dalam genggaman. Ini menjadi tanggungjawab pengadil untuk mengelakkannya. Begitulah seronoknya permainan ini. Ibubapa tentunya tidak keberatan mengizinkan anak-anak menghabiskan masa dengan permainan ini.


Kipas angin

Jangan tak percaya, kipas angin boleh diperbuat daripada biji getah. Sila lihat lukisan kretif berikut. hehe.


Model: Kipas angin dwi fungsi (kipas satey, cucuk satey)
Kelebihan: jimat tenaga, tidak memerlukan elektrik.
Kekurangan: kecik, rasa macam ditiup semut aje.


Memang masyuk. Korek keluar isi biji getah yang berminyak putih itu. Buat tiga lubang seperti gambarajah yang dilukis cantik di atas. Tali benang tu berfungsi sebagai enjin kipas ibarat tali yoyo yang menukarkan tenaga kimia korang kepada tenaga kinetik. Setiap kali tali benang buat u-turn (selepas kita tarik berpusing, pusingan itu akan akhirnya menarik benang itu kembali mcm yoyo), kena harmonikan keluar masuk benang itu.

Itu saja cerita pasal biji getah. Kalau bosan main biji getah, kitorang kumpul susu getah kering kat torehan pokok getah tu. Jadinya, getah kering itu panjang melilit di kesan torehan. Gulung-gulung, buat bola.

_________________________

________________________

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP